2011
2010
 
   Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
www.artalkweb.sk
8. december 2010
 
Holé baby – škandálik šitý na mieru? / www.slovenka.sk
29. október 2010
 
Holé baby v galérii / noveslovo.sk, 26. 10. 2010
26. október 2010
 
Slovenská vlna v Paríži / Pravda 19. 10. 2010
19. október 2010
 
Slovenská galéria tlačí umenie na web. Zriadila si na to špeciálnu stránku / Medialne.sk
Chcela by, aby sa o pár mesiacov pridali aj ďalšie galérie.

15. október 2010
 
Art & dizajn / Eva 11.10. 2010
11. október 2010
 
V galérii chýbajú babám gule / ina[k], 10. 10. 2010
10. október 2010
 
Holé baby sú už asi naozaj všade / SME, 8. 10. 2010
8. október 2010
 
Holé baby v galérii / TV JOJ, 17:00 hod., 6. 10. 2010
6. október 2010
 
Slovenská gotika si získala Paríž / Pravda 1. 10. 2010
1. október 2010
 
Gestá, body, sekundy / STV 2, Umenie 2010
26. september 2010
 
Francúzsko: Paríž: Slovenská gotika / STV Jednotka, 19:30hod. 15. 9. 2010
15. september 2010
 
Jazdec 4 / 2010
september 2010 - november 2010
 
Sme na najlepšej gotickej adrese sveta / SME, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Juraj Bartusz: Nezmestíme sa do kože / Pravda, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Slovenská gotika onedlho v Paríži / STV Jednotka, 19:30 hod. 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME, 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Dvadsať rokov s umením Juraja Bartusza v Slovenskej národnej galérii / SME online
22. august 2010
 
Juraj Bartusz / STV / spravodajstvo
19. august 2010
 
Július Koller / art@antiques
jún 2010
 
Sám sebe som sa stal otáznikom / Sme, 30. 4. 2010
30. apríl 2010
 
Výstava diel Júliusa Kollera / Rádio Slovensko, 24. 4. 2010
24. apríl 2010
 
Július Koller - Vedecko-fantastické retrospektíva / Rádio Slovensko, 23. 4. 2010
23. apríl 2010
 
Umenie je kultúrou života, zdôrazňoval Július Koller / Pravda, 22. apríl 2010
22. apríl 2010
 
Július Koller na Rádiu FM
22. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Galéria plná otáznikov / Týždeň, 3. 5. 2010
 
Zlato a oheň zo Slovenska v Múzeu Chiny v Paríži / Literárny týždenník 22. 9. 2010
 
Holé baby vtrhli do Slovenskej národnej galérie / Pravda, 6. októbra 2010
 
Slovenská národná galéria láka návštevníkov na Facebooku / Pravda 17. 3.2010
 
2009
2008
2007
2006
2005
 
Holé baby v SNG / Týždeň 18. 10. 2010
18. október 2010
 
Autor: Juraj Kováčik
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

 
Výstava aktov s feministickým komentárom je dôkazom toho, že večne sa opakujúci súboj medzi -izmom a umením sa nikdy nekončí výhrou ideológie.
.na úvod cítim potrebu zdôrazniť, že som, aj keď tichý, podporovateľ feminizmu. Súhlasím s tým, že je dobré, ak je postavenie ženy v súčasnej západnej civilizácii vždy znovu a znovu podrobované diskurzu. Nepáči sa mi sexizmus komerčných médií a reklamy, a až neuveriteľná mi pripadá predstava, že v neďalekom Švajčiarsku získali ženy volebné právo až v roku 1971. A áno, je tu temná strana sexu, ktorá stále pre mnohé ženy znamená poníženie, bolesť a utrpenie. K zamysleniu ma dohnala i informácia, vyvesená pri vstupe do výstavnej sály, podľa ktorej iba 5 % zbierok galérie tvoria práce žien. Svojím spôsobom to však bol môj vrchol výstavy Holé baby, uvedenej v Slovenskej národnej galérii podtitulom Necenzurované akty moderných majstrov. Výstava je komentovaným výberom aktov z galerijných zbierok slovenského moderného umenia. Ich význam je posunutý do nového rozmeru textmi feministických autoriek Jany Juráňovej a Jany Cvikovej. Tento koncept je v perspektíve národnej galérie osviežujúci. Tak ako v celej histórii umenia, aj v dielach moderných maliarovje zachytená podoba človečenstva v danej dobe, a teda aj to zlé, čo vzťah muža a ženy prináša. Problémom však je, že feministický komentár sa končí na prvom pláne a je zameraný iba na temnú stranu sily, vďaka čomu pôsobí voči vystaveným obrazom plocho a propagandisticky. Feministický text je priradený ku všetkým dielam bez rozdielu, padni, komu padni, ak je tam holá baba, tak je to zlé. Slová, ktoré môžu pri lepšom cielení triafať do čierneho, sa tak menia na monotónny, nudný a nakoniec otravný šum. Vystavené obrazy pritom predstavujú pestrú vzorku prístupov a kvality. Na jednej strane nechýbajú žánrové výjavy či anekdotické varianty národných motívov, na druhej strane sú tu však aj vrcholné diela moderny, ktoré cez symbolické znázornenie ženy definujú, čo vnímame ako krásu alebo opusy, opisujúce vzťah muža a ženy s prenikavosťou, presvedčivosťou a pravdivosťou, ktorá môže byť zdrojom závisti každého autora či autorky, venujúceho sa tejto téme. Nuž tak. Výstava ma prinútila rozmýšľať nad tým, prečo je v jej zbierkach tak málo autoriek. Už menej ma núti myslieť na to, prečo je v radoch galérie tak veľa kurátoriek. Svojím spôsobom je naozaj osviežujúce vidieť v Národnej galérii na stene v komiksovej bubline napísané slovo vagína. A áno, niektoré vystavené diela majú hodnotu viac anekdotickú ako umeleckú, a niektoré sú odrazom vášne viac živočíšnej ako intelektuálnej. Sú tu však aj obrazy patriace k tomu najlepšiemu, čo bolo v danej dobe u nás vytvorené ľudskou rukou. Ich pravdivosť je o úroveň vyššie ako pravdivosť slov rozosiatych naokolo. Tak, ako pravdivosť básne je vždy väčšia ako pravdivosť proklamácie. Na záver iba dve poznámky k najkrikľavejším nedorozumeniam. Na to, aby sa niekto či niečo stalo symbolom, musí sa najskôr stať objektom. A ak muži maľujú obrazy, na ktorých sú v milostnej scéne zobrazení ako zvieratá, nerobia to preto, aby sa rajcovali. Robia tak preto, lebo vedia, že v týchto chvíľach muž stráca časť svojej ľudskosti, že temná stránka zvieraťa je súčasťou každej vášne muža.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.