François Kollar

10. 6. – 11. 9. 2016
Esterházyho palác, 2. poschodie
Kurátori: Mathieu Rivallin (Médiathèque de l´architecture et du patrimoine), Pia Viewing (Jeu de Paume)
Odborná spolupráca za SNG: Lucia Almášiová

Francúzsky fotograf François Kollar, pôvodom zo Slovenska, bol známym predstaviteľom hnutia novej vecnosti a tiež významným módnym a reklamným fotografom. Výstava v Slovenskej národnej galérii bude reinštaláciou monografickej výstavy François Kollar. Un ouvrier du regard / A Working Eye v Galérii Jeu de Paume v Paríži (9. 2. – 22. 5. 2016), ktorá predstavuje prvé komplexné výstavné spracovanie diela tohto autora vo Francúzsku. Výstava bude zahŕňať približne 130 originálnych fotografií od 30. do 60. rokov 20. storočia z múzejných zbierok i z autorovej pozostalosti, z ktorých viaceré neboli ešte nikdy vystavené; tiež bohatý dokumentačný materiál a doplnkový obrazový materiál.

François Kollar sa narodil v roku 1904 v Senci pri Bratislave. Po stredoškolskom štúdiu pracoval na železnici v Nových Zámkoch, v roku 1924 emigroval do Francúzska. V novom prostredí vystriedal viacero zamestnaní, než sa mu podarilo získať prácu v niektorom z parížskych fotografických štúdií. Prelom v Kollarovom živote nastal v roku 1930, keď sa oženil a otvoril si vlastné fotografické štúdio. Počas 2. svetovej vojny sa z obavy o rodinu presťahoval na vidiek, stiahol sa z verejného života a fotograficky odmlčal. Po skončení vojny v roku 1945 sa vrátil do Paríža a pokračoval v činnosti.

Prvá sekcia výstavy bude venovaná raným Kollarovým prácam v oblasti reklamy, módy a priemyslu, keď si ako málo známy autor mohol dovoliť viac experimentovať a tvoriť v zmysle aktuálne sa formujúcej moderny a hnutia novej vecnosti. Zároveň už v prvých práca sa u neho prejavilo hlboké poznanie sveta práce, ktoré dokázal ďalej sprostredkovať s výrazným citom pre narábanie so svetlom či s vyzdvihnutím prirodzenej podoby objektov . Veľmi skoro dostával zákazky na práce pre viaceré módne časopisy (L´Illustration, VU, Voilà, Plaisir de France a najmä Harper´s Bazaar) a reklamné snímky pre veľké módne domy (Hermès, Oméga, Christofle alebo Worth et Coty perfumes).

Hlavná časť výstavy predstaví Kollarov najväčší fotografický projekt La France travail / Pracujúce Francúzsko realizovaný v rokoch 1931 – 1934 na základe objednávky od francúzskeho vydavateľstva Horizons de France. Hlavnou tému projektu bol pracujúci človek a podoby práce vo Francúzsku v rôznych odvetviach: poľnohospodárstvo, ťažký priemysel, doprava (letectvo), automobilová výroba, železničné odvetvie, rybolov či rôzne druhy rukodielnej výroby typickej pre Francúzsko. Prostredníctvom desaťtisícov fotografií vytvoril Kollar unikátny obraz francúzskej krajiny a pracujúceho francúzskeho človeka na začiatku 30. rokov 20. storočia, ktoré boli potom publikované v 15 tematických zošitoch v rámci Editions Horizons de France.

Poslednú sekciu výstavy tvoria Kollarove fotografie po 2. svetovej vojne, keď zostal vyhľadávaným portrétistom významných osobností francúzskej spoločnosti a zároveň ďalej pracoval na objednávkach na reportáže z oblasti priemyslu. Jedno z najvýznamnejších tvorilo poverenie od francúzskej vlády na zdokumentovanie života a práce v oblastiach tzv. Francúzskej Západnej Afriky či dokumentácia práce v Union Aéromaritime de Transport v Afrike.

Výstava je organizovaná Galériou Jeu de Paume v Paríži, v spolupráci s Médiathèque de l´architecture et du patrimoine v Paríži a s účasťou Slovenskej národnej galérie na prezentácii v Bratislave.

Partneri