Zbierkový fond keramiky vznikol prvým nákupom v roku 1961. Sleduje a zaznamenáva vývoj tohto druhu úžitkového umenia na Slovensku predovšetkým od 60. rokov po súčasnosť. Významným fondom je súbor diel výtvarníčky Júlie Kováčikovej-Horovej, kľúčovej osobnosti, ktorá vytvorila kontúry keramiky ako modernej disciplíny na Slovensku. Niekoľko výnimočných diel zbierky možno spájať aj s jej pedagogickým pôsobením na Škole umeleckých remesiel v Bratislave. Výtvarníčky a výtvarníci, ktorých diela reflektujú dianie výtvarnej scény 60. rokov, sú v zbierke zastúpení rozsiahlejšími súbormi: Dagmar Rosůlková, Zuzana Zemanová, Eva Trachtová, Teodor Lugs, Eugénia Lugsová a Miloš Balgavý. V ich tvorbe sa výrazne uplatňovala snaha o presah k voľnému umeniu, zobrazujúce i figuratívne tendencie. Experiment s plátovou technikou zastupujú v kolekcii diela Ľubomíra Jakubčíka, tendenciu k dekoratívnej exteriérovej plastike zasa diela Juraja Martha. Artikulovaný, plasticky modelovaný tvar úžitkovej keramiky, odkazujúci k tradičným tvarom ľudovej keramiky, predstavujú vázy Pavla Uhríka. Súbor keramiky Jozefa Sušienku patrí k rovnako cenným akvizíciám. Dokumentuje rozptyl jeho tvorby od ťažkých kameninových záhradných váz až po drobné farebne i tvarovo kultivované interiérové ikebany. Maľovanie farebnými glazúrami na hlinu také časté v 70. rokoch zastupuje niekoľkými dielami Ivica Langerová. Dielo Imricha Vaneka je reprezentatívne zastúpené predovšetkým z obdobia 80. rokov, keď autor začal výrazne uplatňovať výtvarné pôsobenie zlatej glazúry a artikulovať sochársku modeláciu tvarov a na nejaký čas prešiel k novému materiálu – porcelánu. Porcelán vo svojej tvorbe zo staršej generačnej vrstvy využívala aj Eugénia Lugsová a koncom 70. rokov Bernardína Lunterová v krehkých tvarových variáciách balansujúcich na hranici úžitkovej funkcie a dekoratívneho objektu. Pomerne rozsiahly je súbor diel bratov Ivana Polonského a Mariána Polonského. Koniec 80. rokov patrí keramikárkam Gabriele Luptákovej a Elene Károvej. Ambície začleniť do diela priestorové vektory viedli autorov a autorky v 90. rokoch k tvorbe objektu a inštalácie; v zbierke sú zastúpené prácami Ivice Vidrovej a Anny Horváthovej. Dizajnovo striedme každodenné predmety Vladimíra Havrillu obohatili svojím postmoderným gestom nielen zbierku, ale aj výrazové polohy slovenskej keramiky. Zbierka ako celok sa prevažne orientovala na hraničnú oblasť, v ktorej sa úžitková keramika stretáva s voľným umením. V rovine dizajnu je zastúpenie minimálne a predstavuje len niekoľko ojedinelých prototypov pre výrobu. Zbierku obohatili aj darované diela Gabriely Luptákovej, Ivice Langerovej, Anny Horváthovej a Miloša Balgavého.
Kurátorka Zbierky keramiky: Viera Kleinová